Budowa siłownika pneumatycznego na przykładzie siłownika znormalizowanego ISO 15552
Siłownik pneumatyczny to urządzenie które zmienia energię sprężonego powietrza na energię mechaniczną. Są one elementami wykonawczymi szeroko stosowanymi w maszynach oraz urządzeniach przemysłowych.
Przyjrzyjmy się jak wygląda budowa siłownika pneumatycznego:
Siłowniki pneumatyczne to pozornie bardzo proste w budowie elementy wypełnione powietrzem. Jednym z najważniejszych elementów jest tłok siłownika, który standardowo wykonany jest z materiału POM (acetal resin). Dodatkową możliwością, w przypadku ciężkich warunków pracy, jest zastosowanie tłoka wykonanego z aluminium. Bez różnicy który z nich zastosujemy, każdy wyposażony jest w magnes umożliwiający stosowanie kontaktronowych czujników położenia (tzw. BSPT - bezstykowa sygnalizacja położenia tłoka).
Tłoczysko siłownika to kolejny bardzo ważny element, którego obróbka musi sprostać rygorystycznym wymogom w zakresie obowiązujących norm. Tu również mamy dwa rodzaje stosowanych materiałów. Standardowe rozwiązanie pozwala na zastosowanie tłoczyska wykonanego ze stali chromowanej, natomiast w warunkach gdzie może być narażony na kontakt z substancjami żrącymi, środkami spożywczymi lub na korozję, zalecane jest zastosowanie tłoczyska ze stali nierdzewnej.
Budowa silownika pneumatycznego - uszczelnienia to podstawa długiej pracy
Kolejnym bardzo ważnym elementem o którym należy pamiętać omawiając budowę siłownika pneumatycznego są jego uszczelnienia. Oferujemy szereg uszczelnień w zależności od warunków pracy. W standardowym modelu siłowników serii CZ oraz CY montujemy uszczelnienia wykonane z poliuretanu. Jeżeli jednak siłowniki pracują w trudnych warunkach, narażone na kontakt z substancją żrącą, wysoką lub niską temperaturę, środkami spożywczymi, należy już dobrać inne uszczelnienia. Pełne zestawienie przedstawia poniższa tabela:
Budowa siłownika pneumatycznego i jego elementy zewnętrzne
Kolejnym elementem składowym w budowie siłownika pneumatycznego są jego pokrywy. Elegancki i estetyczny design, a dzięki zastosowaniu farby epoksydowej są one odporna na korozję. W pokrywach, oprócz otworów gwintowanych do montażu złączek pneumatycznych lub zaworów dławiących, znajduje się śruba do regulacji amortyzacji. Dokręcenie tej śruby powoduje zamknięcie kanału który odpowietrza daną komorę siłownika i skierowanie powietrza przez kanał dławiący. W wyniku tego w końcowych fazach ruchu tłoka powstaje poduszka powietrzna.
Ostatnim elementem siłownika jest jego profil. Oferujemy dwa rodzaje tzw. mickey mouse lub tuleję profilowaną. Każda z nich wykonana jest z aluminium anodowanego i wyposażona w rowek typu T który pozwala na bezproblemowy montaż czujników położenia tłoka.
Siłowniki pneumatyczne budowa
Siłownik pneumatyczny to prosta konstrukcja, która wprawia w ruch urządzenia których nie dalibyśmy rady poruszyć siłą naszych mięśni. Również budowa siłownika pneumatycznego nie jest skomplikowana. Znajduje on zastosowanie w niemal każdych branżach przemysłowych. Samo sprężone powietrze jest tanie, czyste i łatwo dostępne. Nie stanowi także zagrożenia w przypadku rozszczelnienia instalacji. Dlatego właśnie siłowniki tak szeroko stosowane w przemyśle.