OFERTA

Elementy przygotowania sprężonego powietrza - Zespół, Filtr, Reduktor, Smarownica/Naolejacz

Sprawna praca narzędzi i urządzeń pneumatycznych wymaga utrzymania ich w optymalnym stanie. Sprężone powietrze musi być odpowiednio przygotowane, by zredukować szansę wystąpienia nieprawidłowości w pracy układów. Jaką rolę pełnią elementy zespołu przygotowania sprężonego powietrza i jak dobrać parametry do danego zadania?

Od powietrza atmosferycznego do gazu stosowanego w układach pneumatycznych

Sprężone powietrze to medium, które jest powszechnie wykorzystywane w wielu dziedzinach przemysłu. Przede wszystkim mowa tu o układach pneumatycznych, gdzie stanowi ono czynnik roboczy. Moc powietrza wykorzystywana jest w maszynach, które często pracują pod ogromnym obciążeniem. Dlatego przed dostarczeniem gazu do układu pneumatycznego konieczne jest jego odpowiednie przygotowanie. Nie ma tu miejsca na żadne niepożądane cząsteczki, które mogą zakłócić działanie całej instalacji. Zanieczyszczenia mogą mieć różną strukturę – stałą lub płynną.

Samo powietrze atmosferyczne obfituje w liczne cząsteczki, które mogą potencjalnie dostać się do układu i zaburzać jego pracę. Może zawierać między innymi kurz, sadze, pyłki, minimalnej wielkości związki organiczne. W zasadzie nigdzie nie występuje powietrze o podręcznikowym składzie – azot 78%, tlen 21%, pozostałe gazy 1%. Zawsze towarzyszy mu para wodna i przeróżne zanieczyszczenia. Co ważne, przechodzą one przez sprężarkę, dlatego trzeba zadbać o to, by oczyścić z nich powietrze, zanim dotrze ono do układu pneumatycznego. Sama sprężarka również może dostarczyć dodatkowych zanieczyszczeń. Dla przykładu sprężarka tłokowa może być źródłem oleju, rdzy i minimalnych zanieczyszczeń związanych z eksploatacją w układzie pneumatycznym.

Zawory, siłowniki, części gumowe ulegają uszkodzeniom, które powodują uwalnianie się do układu zanieczyszczeń stałych. To sytuacja, której nie da się w stu procentach uniknąć – z tego powodu powstały mechanizmy uzdatniania powietrza. Dzięki nim możliwe jest doprowadzenie parametrów sprężonego gazu do odpowiedniej klasy czystości. Do uzdatniania powietrza przeznaczonego dla układów pneumatycznych wykorzystywane są zespoły przygotowania powietrza. Dzielą się one na dwuelementowe i trzyelementowe – różnią się one konstrukcją, jednak zarówno zasada działania, jak i sam proces wyglądają bardzo podobnie.

Zespół przygotowania powietrza

 

Kompletne zespoły przygotowania powietrza – podstawowy podział

  • Zespoły dwuelementowe – dysponują zespołem filtrująco-redukcyjnym i smarownicą. Są bardzo popularne, jednak nie zawsze sprawdzą się w zaawansowanych aplikacjach.
  • Zespoły trzyelementowe – filtr i zawór stanowią dwa odrębne elementy. Układu dopełnia osobna smarownica.

Możliwe jest także wykorzystanie większej liczby elementów w przypadku przygotowywania sprężonego powietrza do konkretnych zastosowań.

 

 

Blok przygotowania sprężonego powietrza

 

 

Kluczowe elementy zespołu przygotowania powietrza

Większość zespołów przygotowania powietrza działa w podobny sposób. W pierwszej kolejności materiał jest filtrowany – w skład tego etapu wchodzi także usuwanie oleju i ewentualne osuszanie. Następnie dochodzi do regulacji, a na końcu do naolejenia układu pneumatycznego.

Do wykonywania tych zadań służą kolejno: filtr, reduktor i smarownica, zwana także naolejaczem. Każda z tych części pełni bardzo ważną funkcję w całym układzie – przyjrzyjmy się po kolei szczegółom ich pracy.

Filtracja – działanie wstępne służące usunięciu cząstek stałych

Filtr sprężonego powietrza jest elementem zespołu przygotowania sprężonego powietrza, który jako pierwszy ma styczność z gazem. Ich zadaniem jest zatrzymanie wszystkich cząsteczek stałych – do rozmiaru określonego w specyfikacji.

W standardowych układach maksymalna wielkość wynosi 40 μm według tabeli ISO 8573-1, co odpowiada piątej klasie czystości. Bardziej zaawansowane aplikacje wymagają zastosowania filtrów klasy trzeciej i czwartej. Przepuszczają one odpowiednio cząsteczki stałe o rozmiarze poniżej 5 μm i 15 μm.

Zazwyczaj w przypadku dobierania parametrów filtrów do zastosowań pneumatycznych konieczne jest skonsultowanie się ze specjalistą lub sprawdzenie norm dla danego układu. Producent powinien zawrzeć odpowiednie informacje w instrukcji. Dostępne są również filtry dokładne, które pracują zgodnie z pierwszą klasą czystości. Ich zaawansowana konstrukcja pozwala na oczyszczanie powietrza do zakresu 0,01 μm.

Kolejny krok – odolejanie

Skala ISO 8573-1 odnosi się także do klasy zawodnienia oraz zaolejenia. Drugi z tych parametrów określa maksymalną koncentrację oleju w miligramach na metr sześcienny. Filtry dokładne, oferujące wartość 0,01 mg/m3, sprawdzają się przede wszystkim w zastosowaniach farmaceutycznych lub związanych z żywnością. Będą też dobrym wyborem wszędzie tam, gdzie należy bezwzględnie redukować możliwość przedostania się oleju przez sprężone powietrze. Tak dokładna filtracja może być wskazana w przypadku bardzo precyzyjnych urządzeń korzystających z układów pneumatycznych.

Krok trzeci – uzdatnianie powietrza sprężonego, osuszanie

Większe cząsteczki wody zostają usunięte w trakcie filtracji. Jeśli wymagane są specjalne warunki funkcjonowania układów pneumatycznych, może być konieczne usunięcie pozostałej części płynu poprzez wykorzystanie osuszacza. Woda odpowiada oczywiście za korozję, jednak jej rola związana jest również z amortyzacją układu i jego podatnością na awarie. W zastosowaniach przemysłowych powietrze powinno cechować się wilgotnością nieprzekraczającą 21%.

Sterowanie ciśnieniem za pomocą reduktora

Reduktor ciśnienia powietrza to kolejny element zespołu przygotowania powietrza. Odpowiada on za dostosowanie ciśnienia do potrzeb układu pneumatycznego. Popularnym rozwiązaniem są filtroreduktory, które stanowią kombinację zaworu i filtra.

Ostatni etap przygotowania powietrza – smarowanie

Dzięki smarownicy sprężonego powietrza możemy dostarczyć mgłę olejową do medium roboczego. Może to przedłużyć bezawaryjne działanie konkretnego układu pneumatycznego. Części ruchome są podatne na korozję i nadmierne ścieranie się. Odpowiednie naolejenie sprawia, że mogą pracować dłużej i z większą wydajnością. Smarownica jest niezbędna w przypadku elementów z uszczelnieniem NBR i Viton.

Prawidłowo funkcjonujący zespół przygotowania sprężonego powietrza to gwarancja dłuższego działania maszyn

Bez zadbania o odpowiedni zespół przygotowania powietrza układy pneumatyczne mogą działać z gorszą wydajnością i częściej ulegać awariom. Dostanie się do układu cząsteczek może powodować problemy w jego pracy. Nadmierna wilgoć sprzyja z kolei korozji i uszkodzeniom, a brak odpowiedniego naolejenia skutkuje szybszym zużyciem ruchomych elementów.

W trakcie procesu przygotowania sprężonego powietrza konieczne jest, aby zadbać o idealną współpracę i nienaganną jakość każdego z elementów zespołu. Osiągnięcie takiego efektu jest możliwe tylko przy postawieniu na sprawdzone produkty.

Przygotowanie sprężonego powietrza

Zaawansowane rozwiązania z Martech-Pneumatyka

Firma Martech-Pneumatyka dostarcza zaawansowane rozwiązania z dziedziny automatyki przemysłowej i pneumatyki. Przez lata działania przedsiębiorstwo zapewniło sobie pozycję czołowego dostawcy. Wszystkie oferowane elementy zespołów uzdatniania powietrza tworzone są z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi i zapewniają niesamowitą jakość funkcjonowania. 

Atutem marki są także możliwości produkcyjne. Firma tworzy siłowniki pneumatyczne, zawory i elektrozawory magnetyczne, smarownice, reduktory, filtry ciśnieniowe, stacje i bloki przygotowawcze sprężonego powietrza oraz wiele innych elementów układów pneumatycznych. Zachęcamy do zapoznania się z pełną ofertą Martech-Pneumatyka.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl